Lidt for spændende

Damhus 1 - Odysseus 2 5 - 3

Af Claus 'Ludvig' Jespersen

Inden kampen var vi 1½ point foran Damhus og med et godt resultat ville vi kunne gå ind til sidste runde med nogenlunde ro i maven.

Desværre startede Claus J. med at fortsætte sin dårlige form og tabe alt for hurtigt. Det gik for sent op for mig, at den variant, som jeg havde sat min lid til, indeholdt et mellemtræk som tillod modstanderen at ofre dronningen og få alt for meget materiale. Da jeg undveg dette, blev jeg bare mast af det stærke centrum i Grünfeld. At han så bagefter sagde, at han intet havde set af dette, gjorde bare smerten større.

Gadegaard valgte afbytningsvarianten i fransk mod en på papiret stærkere modstander og fik det forventede resultat. Arthur havde pænt pres mod sin modstander, men kunne desværre ikke vride mere end remis ud af dette.

Så måtte Jesper K ned i en Benoni uden rigtig at have fået modspil mod modstanderens konge. Bent var under tryk, men kørte en remis sikkert i hus. Jesper H hentede endnu et point efter gennem hele partiet at have sat modstanderen under pres, så denne måtte bruge meget tid og endte med at fejle i tidsnøden.

Tilbage sad Jesper B. og Bo og det så ikke let ud nogen af stederne, men begge havde heldigvis bedst tid. Jesper B fik afviklet og hentede en solid remis.

Bo var nede med en kvalitet, men havde aktivt spil og modstanderen havde ikke megen tid. Bo hentede kvaliteten tilbage og det endte i et drama, hvor det var tæt på trækgentagelse flere gange. Desværre overpressede Bo og pludselig fik hans modstander gavn af en fremskudt bonde på a3, der endte med at koste dyrt, så modstanderen kunne sætte mat med 5 sekunder tilbage på uret.

Nu må vi afvente resultaterne af de øvrige kampe i runden, men det tegner til en lidt for spændende afslutning på Tapeten.

Tor Jun 11 @19:00 -
Hurtigskak-turnering