Mere end hæderligt

Furesø 1 - Odysseus 1 3½ - 4½

Af Klaus Poulsen

Furesø er en modstander som vi har haft meget svingende resultater imod tidligere, men som rykkede op for nogle år siden. Men nu er vi jo så fulgt efter...

Vi skulle meget gerne have et hæderligt resultat mod dem, da gruppens nummer 1, Fredericia, venter i sidste runde, og vi måske stadig kunne nå at komme i fare i forhold til nedrykning (hvilket vi var ratingfavoritter til inden sæsonstart), hvis det gik helt galt.

Først færdig var Claus O., der fik spillet et meget originalt parti, men hvor han hele tiden stod bedst, og vandt en bonde på h4, der havde vovet sig for langt frem.., og siden partiet. 0-1.

Herefter vandt Morten A., der har spillet sig i rigtig god form. Meeen mon han havde set, at modstanderens dronningeoffer på f3 ikke var godt..!? Men det var det ikke, og Morten fik en fin fordel, der blev behandlet på bedste vis. Morten har nu 3½ af 6 mod rigtig stærk modstand..!? 0-2.

Morten N. er også stærkt spillende, og fik afværget et voldsomt angreb mod sin konge. Da en trækgentagelse overoptimistisk blev afvist af modstanderen, blev han helt smadret, inkl et tårnoffer med mat til sidst. 0-3. Se det var jo en god start, ik´..!?

Men lidt grus i maskineriet kom der også... Først gik Brønnum ind i et deprimerende slutspil, hvor han højst kunne gøre sig håb om at holde det.., hvilket han desværre ikke gjorde.. 1-3.

Og da Søren bagefter også tabte, efter at have stået rigtig fint, så var der igen spænding i matchen. 2-3. Tilbage sad Fabrin, mig og Jens...

Fabrin havde trykket længe som sort i en Benoni, men uden rigtig at kunne få noget konkret ud af det. Til sidst skulle han lige holde det, hvilket blev gjort. 2½-3½.

Så var der mig, der havde følt mig inspireret til, at spille ”Søborg-sicilianeren” (1.e4,c5 2.Lc4) som min kære far har fortalt mig mange navnkundige historier om. Den er dog desværre ikke noget særligt, specielt ikke som jeg håndterede den. Men
med lidt rusk, kom jeg ind i et godt slutspil, som faktisk også var vundet undervejs.
Det fandt jeg desværre ikke, så remis. 3-4.

Så sad Jens tilbage med endnu et vanskeligt slutspil. Det er skrap modstand han har fået på andetbræt, og de forstår at ”kværne”. Jens slap ellers fint fra sin spanier, men langsomt kom der lidt problemer, der blev til flere, og til sidst burde det have været tabt, men Jens fik lavet en ”butikslukning”, hvorefter det var klart remis.

Dvs at vi vandt 4½-3½.., hvilket jo bestemt er mere end hæderligt. Nu skal vi bare have et hæderliigt resultat til i sidste runde, så holder vi os minsandten oppe..!!?

Ingen begivenheder

Tandlæge Steffen Lauritzen