Flot start i 1. division

Brønshøj 2 - Odysseus 1 3½ - 4½

Af Jens Hornsgaard,

Det blev en fornem start på tilværelsen i 1. division for vores 1. hold. Modstanderen var Brønshøj 2, som var 100-150 over i rating på samtlige brætter. Kunne godt blive en top-imod-bund-kamp, men Odysseus ville det anderledes.

Dog kom Morten Andersen skidt fra start. Han er ikke i top-form for tiden og gik vist tidligt galt i byen imod sin stærke modstander Jacob Carstensen. Først røg kongestillingen, så en bonde og til sidst partiet.

Morten Nielsen fik os heldigvis på tavlen med en remis med sort i italiensk. Masser af manøvrer og til sidst en remis med trækgentagelse. Så fulgte 4 gevinster.

Jeg selv spillede de samme første 5 træk i italiensk som Morten. Det blev en lige kamp imod Niels Nørskov Laursen. Slutspillet var skarpt med tårn, dronning og svag kongestilling til både sort og hvid. Heldigvis trådte Niels gik mat og tabte tårnet (ellers mat).

Jan Brønnum ofrede (tabte?) en kvalitet for en bonde i åbningen og det så svært ud. Men tålmodigt spil gav modspil med nogle stærke fribønder på dronningefløjen, som godt hjulpet af løberparret til sidst nedlagde modstanderen.

Klaus Poulsen spillede en off-beat åbning med de hvide brikker og fik ikke nogen fordel. Men sort blev optimistisk på konge-fløjen. Imens nappede Klaus et par bønder, og da modstanderens kongeangreb fes ud, så afgjorde merbønderne.

Morten Fabrin havde debut for Odysseus og det gik glimrende. Det var en solid engelsk, hvor første afbytning var i træk 17. Det gav uheldigvis Morten F. et par svage bønder og Mortens remis-tilbud blev afvist. Så så modstanderen at han kunne vinde en kvalitet, men pludselig var der rigelig modspil imod en svag konge. Kvaliteten blev vundet tilbage og merbønderne afgjorde.

Tilbage sad Claus Olsen og Søren Klausen. Claus spillede fornuftigt, men en fribønde blev lokket for langt frem og kunne ikke reddes. Slutspillet blev efterfølgende tabt.

Søren Klausen spillede som sædvanligt skarpt. Under partiet så det ikke ud som om der var så meget kompensation. Men faktisk vandt han et tårn og stod til gevinst. Men efter et par fejl havde Søren et tårn for 6 bønder. Usædvanlig materialefordeling. Vi troede, at det ville ende med evig skak, men Roland Greger fandt en elegant kombination af forsvar og angreb og Søren måtte strække våben.

Således slog vi Brønshøj 2 med 4½-3½ og for en gang skyld er vi kommet glimrende fra start i divisionen.

Tor Dec 19 @19:00 -
Juleafslutning