Spændende plovjern

Af Jens Hornsgaard,

I torsdags fortalte Morten Fabrin om den danske skak-mester Christian Poulsen, som også var kendt som Plovjernet, fordi hans brikker pløjede sig gennem modstanderens stilling.

Morten har gennem flere år leveret en imponerende arbejdsindsats for at komme i dybden med Christian Poulsens liv og udkommet er en fin bog, som der var mulighed for at købe.

Fremmødet var pænt - herunder nogle stykker fra Mortens egen familie - hyggeligt at møde dem.

Dybest set var Christian Poulsen en helt almindelig dansker på den tid. Født i 1912 og arbejdede i Hedeselskabet og fik med tiden sin egen planteskole. Giftede og fik børn sig med en stuepige, som han mødte på en skak-rejse.

Men som skakspiller er han lidt af et mysterium Hvordan lærte han at spille så godt. Virker ikke til at han læste skak-bøger og der er tvivl om, hvorvidt han egentligt ejede et skakspil. Et stort naturtalent var han i hvert fald med en god sans for et dynamisk officer-spil.

Han vandt flere gange DM i skak, men når han mødte tidens stærkeste spillere (Euwe, Smyslov eller Tartakower), så kom han til kort. Et sjovt kuriosum er, at Najdorf første gang spillede Najdorf-varianten imod Christian Poulsen.

Da Bent Larsen dukkede op og indvarslede en ny tid inden for skakken, så valgte Christian Poulsen at trække stikket og gå på skak-pension i en tidlig alder.

Mange tak til Morten Fabrin for et spændende og informativt foredrag og en god parti-gennemgang.

Tor Apr 16 @19:00 -
TBA