Overlevelse sikret

Odysseus 2 - Herlev 1  5½ - 2½

Af Claus 'Ludvig' Jespersen

Kravet før sidste runde på Tapeten var minimum 3½ mod Herlev, for at holde dem under os. Herlev har mange gode spillere, men har haft svært ved stille med et godt hold i de fleste runder i år. Nu gjaldt det imidlertid nedrykning, så de stillede med 2 reserver med 2000 i rating. Dermed så det ud til, at point især skulle sikres på vores nederste brætter.

Heldigvis kom der hurtigt ro på, da Mortens modstander begik Harikiri i åbningen, så vi var foran 1-0, inden at der var gået en halv time. Bent sikrede den næste halve. Så fulgte endnu en halv, da Klaus sikkert holdt sin højere ratede modstander fra at få partiet ud over remisgrænsen.

På de resterende 5 brætter havde Jesper K. og vores reserve Michael Sommer havde gode stillingerne, mens Jesper Bruun’s kongestilling var under pres efter modstanderen havde ofret en officer, og Jesper Holm stod trykket.

Michaels pres ebbede desværre ud i en remis. Holdlederen regnede forfærdeligt ringe, men det han troede var en matkombination førte da i det mindste til evig skak. Overlevelsen blev en realitet, da Jesper K kværnede sikkert sin modstander. Derefter formåede Jesper H. at sikre endnu en remis med omhyggeligt spil.

Tilbage sad Jesper Bruun med en merofficer men en åben kongestilling og en kompliceret stilling. Han endte med at afvise alle angreb og vinde partiet, så det endte med en samlet sejr på 5½-2½, hvor alle kom på tavlen.

En god oplevelse i den afsluttende runde, vi må jo nok forvente at blive drillet som holdet der ikke rykkede op det år.

Tor Apr 25 @19:00 -
Forårsturnering i hurtigskak 1/4
Tor maj 02 @19:00 -
Forårsturnering i hurtigskak 2/4