Odysseus op i 1. division!

Seksløberen 1 - Odysseus 1

Af Jens Hornsgaard

Efter i flere år at have ligget i den tunge ende af 2. division lykkedes det i dag for vores 1. hold at vinde 2. division og dermed rykke op i 1. division.

Fundamentet blev lagt i runde 6 med en stor 6-2 sejr over K41. Dermed havde vi før sidste runde et forspring på 2 point ned til BMS 2 og tilmed et ekstra matchpoint.

Vi skulle op imod Seksløberen, der lå isoleret på sidstepladsen, mens BMS 2 skulle have Helsingør. Og BMS gav os kamp til stregen. Førte undervejs 2-0 og 4½-1½, så vi skulle have en del point.

Først færdig var Claus Olsen, som snuppede modstanderens dronning med en fiks springergaffel. Også Arthur vandt hurtigt, da hans angreb væltede igennem på kongefløjen.

Jeg havde fornøjelsen af min lidt onde ånd Sandra de Blecourt, som havde vundet de seneste to opgør meget sikkert. Desuden var håneretten i storrums-kontoret i Tryg på spil, hvor vi begge arbejder.

Igennem et stykke tid har jeg ikke været tilfreds med d4 og skiftede i dag til c4. Det blev en succes. Kendte teorien i 10 træk. Og da Sandra spillede lidt passivt, så fik jeg stablet et stærk angreb på benene, som endte med mat i træk 29. 3-0.

Søren Klausen havde uheldigvis bukket en officer. Prøvede opfindsomt at skabe modspil, men en officer er en officer og han måtte ned.

Jan Brønnum havde til gengæld nappet en bonde i åbningen, men stillingen var ret lukket og han sad med en dårlig løber. Til sidst løb det ud i en evig skak.

Vi manglede nu kun et enkelt point inden vi var matematisk sikre på oprykning og meget fortjent indkasserede Morten Nielsen dette point ved sikkert at realisere en merbonde i et tårnslutspil.

Mange har spillet godt og reserverne har gjort en god figur, men Morten N. er i særklasse med maksimum 7 point af 7. Imponerende bedrift. Godt gået.

De sidste partier flaskede sig også. Klaus vandt et tårnslutspil med 4 bønder hver på kongefløjen. Snuppede først en bonde og så en til. Og Morten Andersen holdt et vanskeligt springerslutspil med en bonde for lidt.

Så det endte med en sejr på 6-2 og en overbevisende oprykning med 3 points forspring.

Næste sæson i 1. division bliver svær og målet bliver blot at overleve. Men en oplevelse bliver det helt sikkert at prøve kræfter med stærke klubber.

Til sidst en stor tak til Klaus Poulsen for at have tjansen som holdleder.

Ons Okt 23 @19:00 -
Gladsaxemesterskabet, 7. runde