Matchen tippede rundt

Nørrebro 1 - Odysseus 1 3 - 5

Af Jens Hornsgaard,

Imod Nørrebro var vi ramt af et par afbud fra Klaus P. og Jan B. Heldigvis syntes Klaus Gadegaard, at det var tid til et come-back på 1. holdet. Også Thorlejf var med.

Thorlejf havde dog ikke en heldig dag. Tøvede lidt med c5-modstødet i en klassisk dronning-gambit. Modstanderen fik et behageligt tryk, der bare voksede sig større.

Arthur tøvede også med rokaden i en uortodoks De2-franskmand. Modstanderen var nådeløs og satte et grimt angreb ind.

Claus Olsen var hurtig færdig. Synes han er lidt ude af form, så han var tilfreds med en hurtig halv uden nogen særlig dramatik.

Så vi var bagud ½-2½ og det så ikke specielt godt ud på de øvrige brætter.

Eksempelvis havde Søren Klausen problemer. Modstanderen Bent Vestergaard spillede aggressivt i firbonde-spil i kongeindisk. Vandt en kvalitet, men Søren havde modspil. En uoverlagt svækkelse af kongestillingen blev fatalt og Søren satte et slangehug ind.

Morten og Morten havde begge maksimum inden denne runde. Og deres stimer fortsatte heldigvis.

Morten Nielsens kampe følger som regel det mønster, at han slider sine modstandere ned fra en lille fordel, som så vokser sig større. Jeg synes personligt ikke, at der var meget at spille på i slutspillet. Men pludselig trængte dronningen ind til et mat-angreb ud af det blå.

Morten Andersen mødte Brian Jørgensen. Det virkede som om, at Morten i hele partiet var et skridt foran sin stærke modstander. Vandt et par bønder og afværgede let et desperat tårn-offer. Imponerende spil.

Klaus Gadegaard spillede et solidt parti. Modstanderen forsøgte sig med en taktisk afvikling, der gav Klaus to tårne imod en dronning. Det var svært at undgå en evig skak og det blev remis.

Selv havde jeg fornøjelsen af at møde dansk skaks nestor Jørgen Hvenekilde. Det blev et herligt parti, hvor jeg ofrede en officer og vandt efter en god opfølgning. Lige i - ja - Hvenekildes ånd.

Så det hele endte med at skuden tippede rundt. Et faretruende nederlag blev vendt til en sikker sejr på 5-3 over en af vores nærmeste konkurrenter.

BMS 2 vandt sikkert over Seksløberen og vi ligger nu side om side på 1. pladsen. Det bliver spændende - sandsynligvis lige indtil det sidste parti.

Tor Feb 21 @19:00 -
Søn Feb 24 @12:00 -