Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentAllWeblinks has a deprecated constructor in /var/www/skakforeningenodysseus.dk/public_html/plugins/content/allweblinks/allweblinks.php on line 20

Knebent nederlag

Kategori: Nyheder Publiceret: Søndag, 18. november 2018 Skrevet af Super User Udskriv Email

Odysseus 1 - ØBRO 2 3½ - 4½

Af Jens Hornsgaard

Efter en godkendt uafgjort i 1. runde var det blevet tid til ØBRO 2. En jævnbyrdig modstander, måske var vi endda knebne favoritter, så det var vigtigt med point til kontoen for at holde nedrykningsspøgelset væk.

Først færdig var Klaus Poulsen. Spillede kongegambit og ofrede hurtigt en springer på f7. Var det et farligt offer eller kamikaze-skak? Måske det sidste, for Klaus tabte desværre hurtigt.

Heldigvis udlignede Morten A. imod den danske OL-helt Ellen Fredericia, som lader til at være i god form. Heldigvis var det ikke hendes bedste dag. Vandt en bonde med en lille kombination, hvor hun overså en mat i bunden. 1-1.

Hurtigt færdig var også Arthur. Stillede brikkerne lidt forkert op og pludselig spillede modstanderens angreb nærmest sig selv. 1-2.

Søren K. spillede sin normale ben-oni. Desværre lavede han en fodfejl i åbningen (14.-c4) og derefter var modstanderen nådeløs.

Jan Brønnum tabte også. Det så ellers længe lovende ud. Vandt en bonde, men modstanderen havde lidt modspil med et farligt springer-par. Og desværre overså Jan en springer-gaffel og så var det slut. 1-4 og nu så det svært ud.

Så kom der heldigvis et par opmuntrende partier. Mortens parti lignede partiet fra sidste runde. Vandt en ren bonde i åbningen, fordi modstanderen ikke kunne teorien i Marshall-angrebet i spansk. Denne gang var gevinst-føringen dog lidt sværere pga. uligefarvede løbere. Til sidst fik han dog presset sin merbonde ned til forvandlingsfeltet.

Jeg selv spillede et fint parti og fik brudt en lang gevinst-tørke. Jeg afbyttede til et uklart midtspil med tårn og 2 bønder imod løber og springer. Så overså min modstander noget taktisk og jeg vandt springeren. Dermed var partiet reelt afgjort.

3-4 og tilbage sad Claus O. imod Martin Reib. Claus Olsen var ellers god tilfreds med åbningen, som var Wiener-parti. Men det endte med et kompliceret T+S-slutspil med en bonde for lidt. Det lykkedes heldigvis for Olsen at holde remis og dermed blev slut-resultatet 3½-4½. Ikke prangende, men heller ingen katastrofe.

Morten og Morten har begge vundet begge deres partier og de ser ud til at blive nøglepersoner, så vi kan blive i 2. division i en ellers hård gruppe.

Visninger: 517