Hæderlig start

Allerød 1 - Odysseus 1 4 - 4

Af Jens Hornsgaard

De tidligere sæsoner har 1. holdet haft en tendens til at komme dårligt fra start og så bruge sæsonen på at kæmpe sig fri af nedrykning. I år skulle det være anderledes. Det skulle i 1. runde gå ud over Allerød. Jan Brønnum var i Thailand at spille skak og blev erstattet af 'Ludvig'.

Først må jeg dog rose Allerød for at skabe et halv-professionelt set-up på benene. Alle kampene blev live-streamet på nettet.

Derudover var der gratis kaffe, te og lidt kage og et godt stort spillelokale.

Først færdig var hold-kaptajn Klaus Poulsen. Spillede engelsk og røg ud i nogle kraftige komplikationer, som modstanderen havde mere styr på.

Bedre gik det for Morten med hvid i en Svesnikov-sicilianer. Sort havde ikke helt styr på teorien og der røg først en bonde og siden endnu mere materiale. Det hele endte med at Morten fandt en sød mat i bunden. 1-1.

Dernæst tabte Claus O. i et wiener-parti. Først røg en bonde. Så to. Og til sidst partiet. 1-2.

Jeg selv er ikke i særlig god form for tiden. Det er faktisk ret længe siden, at jeg har vundet et turnerings-parti. I dag havde jeg visse chancer i en dronning-gambit. Men så kom de sædvanlige overseelser. Heldigvis endte det blot i et lige tårn-slutspil. 1½-2½.

Udligningen kom kort efter, da Søren K. vandt i en underholdende drage. Han valgte en fin side-variant og var hele tiden et skridt foran modstanderen. En flot sejr. 2½-2½.

Arthur var tilbage igen efter 1 år på efterskole. Og han havde ikke glemt at spille skak. Det blev en rolig fransk-mand og sikker styrede Arthur ind i et lige bonde-slutspil. Et godt come-back. 3-3.

Tilbage sad Morten Andersen som havde snuppet bonde efter bonde i et tårnslutspil. 4 merbønder burde være nok.

Og 'Ludvig' var nede med en officer, men var der for få brikker på brættet til at modstanderen kunne vinde? Han havde stjålet en bonde i åbningen, men stod ret uharmonisk og der røg en officer, men 'Ludvig' kæmpede godt.

Det gik som forventet. 'Ludvig' tabte og Morten vandt. Dermed blev det 4-4. En godkendt start.

Ons Nov 21 @19:00 -
Lyngby Virum 2 - Odysseus 3