Genrejsning for 2.holdet

Seksløberen – Odysseus 2 3-5

Af Morten Nielsen

Sidste kamp lagde op til drama allerede inden urene blev startet. Der var indløbet afbud fra Lars Bo, Søren Berg og Thorlejf. Sidstnævnte sørgede dog for at vi fik gode reserver (på 3.holdets bekostning – undskyld), inden han overlod holdleder opgaven til undertegnede.

Vi gik til kampen for at spille os helt fri af nedrykningsstregen, da vi grundet et lettere pinligt 5-3 nederlag i næstsidste runde mod vores nærmeste rivaler fra Lyngby-Virum, kun havde en buffer på 1½ point.

Da Herlev ydermere ikke ønskede at rykke op, spillede dagens modstander Seksløberen med om oprykning, og de lå med kun 1 points forspring foran Hvidovre. Der var altså (traditionen tro i Mesterrækken) lagt op til en sidste-runde gyser.

Resumeerne fra de forskellige brætter skal tages med et gran salt (særlig 3.bræt), da det lider under at være skribentens indtryk af partiforløbene og begrænset af hans ydmyge evner. (Som udebanehold havde vi hvid på ulige brætter).

1. bræt: I et kompliceret parti ofrede Jens en officer for angreb og blev ved med at finde ressourcer, mens Peter Erik Olsen forsvarede sig godt. Til sidst gav Peter materiale tilbage og afviklede til et slutspil, der var stendødt remis. ½-½

2. bræt: Jesper Klausen spillede Gammelindisk mod Sandra de Blecourt. Han kom under et vist pres, men havde til gengæld et stort forspring på uret. Sandra valgte på et tidspunkt en taktisk afvikling, der vist mere var smart end god, da slutspillet ifølge Jesper var klart bedre for ham. 0-1.

Sandra har i øvrigt kommenteret partiet grundigt på sin blog: https://skakkerlak.wordpress.com/2018/03/18/st-patricks-day-showdown/

3. bræt: Jeg kom via trækomstilling ind i Leningradvarianten i Hollandsk. Min modstander spillede for en  sjælden gang ikke helt præcist og tillod mig at vinde en kvalitet. Da der senere fulgte mere materiale med, var det parti slut. 1-0.

4. bræt: Jesper Bruun havde sort i en klassisk Nimzoindisk. Det lykkedes ham alligevel at doble de hvide c-bønder, så det lignede mere en Sämisch. Modstanderen lagde op til angreb på kongefløjen, men det kostede åbenbart så meget træ at åbne stillingen, at fredspiben blev tændt kort efter. ½-½

5.bræt: Bent havde hvid i noget, der lignede Skandinavisk, hvor d-bonden kun stikker næsen frem til 3.række. Undervejs så det fornuftigt ud, men Bent blev for optimistisk og så tabte han hele pointet. 0-1.

6.bræt: Jesper Holm spille Benko-(Volga-)gambit og fik vist, at en dameafbytning ikke gør hvids udfordringer mindre. Det gode pres vandt den ofrede bonde tilbage og så stod hvid bare skidt. 0-1

7.bræt: Ole var sidst færdig i et langt parti. Med megen møje fik Ole givet sort svage bønder på e6 og g6 til slutspillet. Godt hjulpet af, at modstanderen ikke kunne beslutte sig mellem aktivt eller passivt forsvar, samt svindende tid på klokken, lykkedes det for Ole at få en arbejdssejr hjem. 1-0

8.bræt: Jan Sander kom hurtigt til at stå ubekvemt i åbningen og måtte give indrømmelser, der til sidst blev til en bonde. Noget kompensation var der dog, da modstanderen stadig manglede at få udviklet de sidste officerer. Jan kom stærkt tilbage, men da nye komplikationer blev introduceret, fik han ikke holdt hovedet koldt og gik ind i et tabt slutspil. 1-0

Samlet set 5-3 til os, hvilket sikrede os god afstand til nedrykningsstregen, uden at spænde ben for Seksløberens oprykningsdrømme. Tillykke til Seksløberen og held og lykke i divisionen.

Sæsonens bedste indsatser blev leveret af Jesper med 3/4 (+2 =2 -0), Thorlejf med 4/6 (+2 =4 -0) og Jens med 3½/6 (+2 =3 -1).

Tor Aug 16 @19:00 -
Opstarts-lyn
Tor Aug 23 @19:00 -
Simultan med klubmesteren