You can`t have it all

Kategori: Nyheder Publiceret: Lørdag, 16. december 2023 Skrevet af Thorlejf Meyer Udskriv Email

Steffen Petersen 1949 - 2023

Skakforeningen Odysseus har mistet et aktivt medlem gennem 30 år. Efter flere års sygdom, som svækkede Steffen, døde han på Bispebjerg Hospital den 3. december 2023.

Trods sin alvorlige fysiske forværring bevarede Steffen en optimisme til det sidste. Ikke et klagende ord hørte man, men han fokuserede på hvad han stadig kunne overkomme. Skak spillede han til det sidste med Klaus Bjerre. I hele sit skakliv, var han en aktiv hold- og turneringsspiller.

Steffen var et morsomt og socialt midtpunkt i Odysseus i mange år. Han var vidende og diskussionsglad. Han hidsede sig aldrig op og vi havde mange hyggelige stunder, når vi analyserede partierne over et meget begavet glas øl efter spilletid.

Steffen var en utrolig grundig rejse-arrangør. Han udarbejdede planer for skakturneringer i særlig Spanien og Tyskland, hvor han kunne finde små hyggelige lokale turneringer eller store arrangementer, hvor vi kunne dyrke skak, kammeratskab og madturisme. Hvilken bus eller tog, vi skulle med lokalt eller hvilken god restaurant vi skulle besøge, alt var planlagt til mindste detalje. Han beherskede også spansk og tysk.

Vi havde også mange morsomme tider sammen. Han fortalte engang, at han havde søgt et arbejde som postbud i Farum og at han i ansøgningen havde skrevet, at han kendte alle mennesker i Farum. Ved ansættelsessamtalen fastholdt han, at det var rigtigt og han fik jobbet.

Steffen var også aktiv politisk. Han var i flere år tillidsmand på sit job som socialrådgiver. Han kunne regler og havde en bred viden om politik, historie og litteratur. Han fulgte med i verdens begivenheder og fortalte, at da han ikke kunne holde avisen eller bogen mere, kunne han følge med på TV. Steffen affandt sig med skæbnen og Bodil sørgede for at han blev passet så godt som muligt.

"You can`t have it all" brugte Steffen ofte, når vi talte om hvilke muligheder et menneske havde og hvad man kunne forvente.

Vore tanker går til hustruen Bodil og til sønnen Morten, datteren Lotte og til børnebørnene.

Æret være Steffens minde
Visninger: 174