Succes-oplevelse

Odysseus 1 - Køge 2  5½ - 2½

Af Jens Hornsgaard

Efter to nederlag i 1. division var nedryknings-spøgelset begyndt at true, så det var en flok motiverede Odysseus-spillere, der satte sig til rette imod stærke Køge 2. Vi havde fået et sent afbud fra Jan B., men heldigvis var 'Ludvig' klar til kamp.

Og lad det være sagt med det samme: Det gik over al forventning. Alt gik vores vej i dag.

Morten N. blev mødt af Breyer-forsvaret i spansk, som han kender ret godt. I hvert fald bedre end modstanderen, som glemte at forhindre Sf5 med stærkt kongeangreb. Det rullede bare igennem. God start.

På 1. bræt var Morten A. oppe imod rutinerede og stærke Mikkel Antonsen. Tabte en bonde i åbningen, men fik etableret noget godt modspil, som vandt bonden tilbage. Remis. Godt come-back.

Remis spillede også Claus O. imod unge Ellen Fredericia. Alle træk fra begge spillere var sunde og naturlige, så der var ingen vej udenom en pointdeling.

Morten Fabrin havde sort igen og det blev til en overbevisende sejr. Han overspillede modstanderen med kraftfuldt spil på dame-fløjen. Til sidst bukkede modstanderen en officer og det var slut. 3-1. God start.

Men det skulle blive bedre endnu. Klaus P. forsøgte at spille lidt mere tålmodigt og vente på chancen. Og med held, for da fejlen kom fra modstanderen var Klaus nådeløs og der røg en kvalitet og bonde. Vellykket strategi.

Jeg selv var presset efter 3 nederlag i træk. I sidste runde fik jeg en kæmpe fordel og satte det hele til. Denne gang var historien lige ved at gentage sig. Stod klart til gevinst og formøblede fordelen med et fejltræk i tidnøden. Men den gang holdt jeg remisen. En halv sejr.

'Ludvig' havde en fin reserve-dag. I en utraditionel åbning stod han bedst det mest af tiden. Men da stillingen åbnede sig op, blev det noget uklart rod, der kunne have gået til begge sider. Heldigvis trak 'Ludvig' det længste strå.

Det eneste nederlag kom til Søren Klausen. Havde en dronning for tårn og løber, men modstanderen havde nogle særdeles stærke fribønder på dronning-fløjen og Søren Klausen kunne ikke holde det.

Så slutresultatet blev en stor sejr på 5½-2½, selvom vi alt i alt var underratet. Succes-oplevelse og nu er vi sandsynligvis på god afstand af nedrykning. Faktisk ligger vi nu over Køge.

Ingen begivenheder

Tandlæge Steffen Lauritzen