Går efter 2. pladsen

Kategori: Nyheder Publiceret: Fredag, 4. marts 2022 Skrevet af Jens Juul Hornsgaard Udskriv Email

Caissa Gladsaxe 1 - Odysseus 1 3½ - 4½

1. holdet har indtil videre haft en glimrende sæson i divisionen. Er ellers nedrykningskandidat, men blander sig her imod slutningen i sub-toppen. Dagens modstander var lokal-rivalerne fra Caissa Gladsaxe, som ligger lige over i tabellen.

Caissa var lidt svækket. Især på de to nederste brætter, men alt kunne ske.

Det er også på de to nederste brætter at vi først får hul igennem efter først en udramatisk remis hos Søren Klausen. Claus Olsen havde det ikke nemt imod sin unge modstander. Stillingen blev lukket og det var svært for begge at komme videre. Claus ofrede en officer for at få hul på stillingen, men det var stadig ikke nemt. I tidnøden bukkede modstanderen dog en officer, så Claus vandt til sidst.

Jan Brønnum var mere stilren. Planen var simpel, det var at vælte frem med bønderne på dronninge-fløjen og til sidst var modstanderen helt kvalt. Sikkert spillet.

Vores nye mand Niels Kristian havde indtil nu haft en suveræn sæson. Men alt godt får en ende og i dag overspillede han sin stilling. Kunne ikke rigtig få angrebet på kongefløjen til at flyde igennem. Og til sidst måtte han ned.

Vores 1. bræt Morten Andersen møder altid en stærk spiller. Denne gang var det Nikolaj Kistrup. Han ofrede / tabte en bonde i midtspillet og det var ikke helt nemt. Men til sidst hev han en halv i land. Nærmest en halv sejr.

Et helt nederlag stod Klaus Poulsen derimod for. Måske er han lidt ude af form efter en lang tur til Grønland med måske for lidt skak. Kom ud i et tårnslutspil med lige mange bønder. Stod måske en my dårligere, men med aktivt spil burde der ikke være problemer. Blev i stedet presset tilbage, indtil stillingen ikke kunne reddes. Kom igen, Klaus.

Jeg selv derimod havde et blandet parti. Spillede (for) hurtigt i åbningen fordi jeg troede, at jeg havde styr på det. Det havde jeg bare ikke og tabte en kvalitet for en bonde. Derefter bukkede modstanderen endnu en bonde og så blev jeg optimistisk. Fik et par stærke fribønder, som til sidst ikke kunne stoppes. Så det blev sørme til et helt point.

Morten Nielsens parti var dagens oplevelse. Pressede rigtig godt Gladsaxe-mesteren Thomas Struch. Var simpelthen bedre forberedt og spillede nærmest modstanderen ud af banen og vandt en bonde. I slutspillet var det desværre lige præcis ikke nok til at vinde. Morten mener selv, at en fodfejl kostede et afgørende tempo. Men alt andet lige endnu en flot præstation på 2. bræt.

Summasummarum blev en sejr på 4½-3½. Så status nu er, at vi ligger på 3. pladsen og kan se opad i tabellen, da nedrykning ikke længere er et tema. Vi er 1½ point efter Caissa, men har Sydøstfyn i sidste runde, som ligger sidst. Så alt kan ske. Spændende.

Visninger: 363