Fin start i divisionen

Kategori: Nyheder Publiceret: Tirsdag, 2. november 2021 Skrevet af Jens Juul Hornsgaard Udskriv Email

Odysseus 1 - Køge 2 5-3

I flere sæsonen har 1. holdet haft for vane at starte under niveau og så først blomstre op og måske redde skærene sidst på sæsonen. I år gik det anderledes med en meget fint sejr over Køge 2.

Det er en ret stærk 1. division i år - ikke mindst fordi Caissa er rykket op og BMS er rykket ned. Vi kommer måske til at battle med Køge 2 om at undgå nedrykning, så det var en meget kærkommen sejr.

Det lykkedes Jens Hornsgaard at hive en hurtig sejr hjem. Hans unge modstander havde vist været i byen om lørdagen og spillede ikke op til sit bedste. Valgte en forkert plan i Grünfeld-indisk og spillede upræcist derefter.

Derefter kom vi ned på jorden igen, da Jan Brønnum uheldigt placerede sin dronning på e4, hvorefter den blev fanget på midten. Ærgerligt.

Men vinden blæste igen vores vej. På de nederste brætter var vi overratet og her fulgte nu 3 sejre.

Først Søren Klausen med et velplaceret modstød i centrum. Dernæst Arthur Berg, som sled sin modstander op i en fordelagtig stilling. Og til sidst vores nye mand, Niels Kristian Kragh, som spillede en form for 5-bonde-spil i baghånden. Modstanderne blev mast helt tilbage, men dronningerne blev byttet. Men i slutspillet var Niels Kristian bare bedst. Optimal Odysseus-debut. Lover godt.

På de 3 bedste brætter var Køge overratet. Og så skal vi endda være glade for et par Køge-afbud - blandt andet fordi deres 1. hold spillede på samme tid i Skakligaen.

Morten Nielsen spillede en moderne variant i en hybrid-åbning mellem dronning-gambit og Grünfeld. Det blev en relativ lige stilling og det mundede ud i en remis.

Søren Berg spillede Colle-åbning. Men pludselig manglede der en bonde. Og så to og det var for meget i et dronninge-slutspil.

Til sidst sad Morten Andersen tilbage. Han var tidligt røget i slutspil. Han havde løber og tårn imod springer og tårn, men havde en let dårligere bonde-struktur. Men selvom der røg en enkelt bonde, så holdt Morten en god halv.

Så 5-3. God start og godt med lidt luft fra starten til Køge 2. Men det er en lang sæson. Næste gang venter Næstved.

Tak til Claus Olsen for at tage kampleder-tjansen.

Visninger: 93