Formandens beretning 2016-2017

Af Thorlejf Meyer

Formandens beretning for Skakforeningen Odysseus 2016-17.

Klubmesterskabet

Klubmesterskabet blev afviklet som en 9 runders modereret schweitzerturnering. Der var fra start 18 deltagere. Det var vinterens bærende aktivitet. Resultatet blev, at Klaus Poulsen havde sikret sig sejren inden han drog på Odysseen til Sydamerika.

Klubmester:

Klaus Poulsen 7 point

Vinder af præmiegruppe 2

Morten M. Nielsen 6 point

Vinder af præmiegruppe 3

Jerry Møller Jensen 5½ point.

Desværre var turneringen præget af en del afbud i de sidste runder, derfor lægger vi op til en diskussion på Generalforsamlingen til en ny/ændret form for afvikling af vinterturneringen.

Holdkampene

Det var vanskeligt at stille med 24 faste spillere til de 3 hold, som vi meget gerne ville stille med. Det lykkedes dog og næsten alle kampe blev afviklet med fuld opstilling.

1. holdet spillede i 2. div. Gr. 1: Holdet var ikke i år involveret i et spændende nedrykningsdrama som sidste år. De lå jævnt i midten af tabellen hele sæsonen og spillerne scorede også jævnt. Holdet fortsætter i 2 division i den kommende sæson.

2. holdet spillede i Mesterrækken. Efter oprykning til Mesterrækken og med afgivelse af spillere til 1. holdet håbede vi, at vi kunne klare skærene, og det gik over al forventning. I anden halvdel af turneringen spillede vi for oprykning til divisionen, men det glippede i sidste runde.

Vi endte som nr 3 og af enkelte resultater kan nævnes Claus O 5½ af 7 (uden nederlag) og Morten med 5 af 7. Lars Bo gjorde det også godt med 4½ af 6.

3. holdet spillede i 1. række gruppe 1. Holdet var blandt de lavest ratede og måtte efter hård kamp rykke med i 2. række.

Af enkelte resultater kan nævnes: Claus Mosby med 5 af 6 og Ole med 4½ af 7.

Juniorarbejdet

Morten fortsatte med træningen af juniorerne og har pt. 8 juniorspillere. Han kæmper dog med samme problemer, som andre sportsgrene med at børn skifter mening med hvad de vil. Men med stor ihærdighed og god planlægning er det lykkedes Morten at skabe en fast gruppe på 7-8 som viser fremskridt og stabilitet. Megen ros for det store arbejde skal Morten have for disse vanskelige resultater.

Her skal også nævnes klubbens deltagermæssigt største succes. Junior Grand Prix. Der var hele 49 deltagere. Vi fik dannet grupperne, mast børnene ind i lokalerne og gennemført turneringen som planlagt. Alle havde en god dag, der var meget få misforståelser og dommerne havde en nem dag.

Desværre fik vi ikke solgt de indkøbte colaer og dem brænder vi stadig inde med.

Det åbne Gladsaxemesterskab

Vores planlagte gennemførelse af Det åbne Gladsaxemesterskab måtte desværre af lyses på grund af for ringe tilmelding. Bestyrelsen havde på forhånd besluttet, at dek skulle være tilmeldte nok til minimum 2 grupper af 6 spillere og da dette ikke opnåedes, aflyste vi.

Vi har efterfølgende diskuteret, både åbent i klubben og på vores møder hvordan planlægning og resultat kunne blive bedre. Vi hælder nu overvejende til at afvikle turneringen som en ratet weekend-turnering.

Andre arrangementer:

Jubilæumsfest, vinterafslutning og sommer-grill festen havde alle mellem 18 og 21 deltagere. Vi har haft nogle hyggelige sammenkomster og maden fra Madhus 24 til jubilæet var meget populær.

Alle aftener blev naturligvis afsluttet med lyn og snak og mange deltagere gav udtryk for glæde ved deltagelsen.

Formanden vil dog love at møde op til næste års sommerefest og tænde grillen i rigtig, rigelig og meget god tid.

Vi har også haft en delaftener med foredrag og gennemgang af partier. Har skal rettes en særlig tak til Claus O for sit velplanlagte og vittige foredrag om dele af foreningens historie, Sylvan for sin gennemgang af partier og anekdoter fra toppen af skakken og Morten for sine omhyggelige foredrag af forskellige temaer.

Mange medlemmer støtter fast op om vores aftener og her skal rettes en særlig tak til Jens for hjemmesiden, til Claus O foruden at være holdkaptajn overtog og styrede vinterturneringen i hus, til Stanislaw for sit store arbejde med partier og nyheder til medlemmerne. Tak til Jens for hjemmesiden, opdateringer til kalenderen og for at skrive referater, så medlemmerne kan følge bestyrelsens arbejde.

Bestyrelsen skal også have tak for tilrettelæggelse af aktiviteter og løsning af praktiske opgaver.

Ofte løses planlægning, bestilling af lokaler osv samtidig med at møderne afholdes til stor lettelse for formanden.

Tor maj 24 @19:00 -
Claus Olsen fortæller om Politiken Cup